יום שישי, 30 בדצמבר 2011

פלפל ממולא צמחוני - פפושה של אמא #2

שני כרטיסי אשראי היו לאימי המופלאה. אחד בשבילה ואחד בשביל הפפושה.
שנים שאני הייתי ה"פפושה של אמא" וכשיום אחד ישבתי בארוחת ערב משפחתית, אחרי שכבר לא גרתי בבית, נדהמתי לגלות שיש פפושה נוספת. לא אחת- כי אם שתיים. אחותי הקטנה אמרה איזה משהו מעורר גאווה אימהית והלסת שלי נפלה לרצפה.
"סליחה?! את קראת לה עכשיו 'פפושה של אמא'??" שאלתי את אימי בזעם והיא, בחיוך אופייני, הבהירה שאני לא הפפושה היחידה.



אם כן, שני כרטיסי אשראי היו לאימי המופלאה. אחד שלה ואחד, של אחותי הקטנה, הפפושה של אמא. בכל פעם שהיא היתה רואה איזה בגד/תיק/ממתק (מחק את המיותר. בעצם, לשם מה? הקף את כולם...) שהיתה חפצה בו- היתה מתקשרת לאימי המופלאה, מקבלת (כמובן...) את אישורה המיידי ומגהצת ללא רחם.

בין אמא שלי, המופלאה, לבין אחותי הקטנה היה קשר מיוחד. וכשאימי שכבה על ערש דווי, ימים ספורים לפני הסוף הרע, ראיתי אותה, את הפפושה, מעסה את רגליה של אימי. של אימהּ. היא שונאת כפות רגליים. סולדת מהן. אבל ככה זה כשאת כל כך אוהבת את אמא שלך; את לא רואה בעיניים. אז היא עשתה לה שוב ושוב עיסויים בבהונות, מקווה שהיא מצליחה להקל עליה את הכאבים ולהשכיח את הרע המתקרב.
וכשהרע מכל הגיע (כבר כתבתי על זה בעבר), היא הרגישה. בלילה שבו כולנו עזבנו את בית החולים וניסינו לחזור לשיגרה, היא לא הלכה לישון. הכינה איזו עבודה לקורס בצבא והלב שלה דפק. בשתיים בלילה היא העירה את דודה שלי, אמרה שיש לה הרגשה רעה ושהיא רוצה לרדת עכשיו לרמב"ם. 
הן הגיעו לרמב"ם. שקט מקפיא. אבא שלי מחוץ לחדר. סבא וסבתא שלי בתוכו. הפפושה ניגשה לאימי והתחילה ללטף אותה. ורק אחרי רגעים ארוכים היא פתאום קלטה שאימי המופלאה מנותקת מכל המכשירים הארורים שהיתה מחוברת אליהם. פתאום היא הבינה שהיא נפטרה לה. בדיוק ברגע שהיתה לה הרגשה רעה בלב.
אף אחד לא היה צריך להתקשר אליה להודיע. היא ידעה לבד. כי בינה לבין אמא שלי היה קשר מיוחד.

ארבעה ילדים גידלה אימי המופלאה. לפני כל נסיעה משפחתית, הבית תמיד רחש וגעש- כולם צריכים להתקלח בדיוק עכשיו, כולם צריכים לסדר את החדר לפני שיוצאים (כן..!), כולם צריכים להתלבש, להתארגן, לוודא שלא שכחו כלום - - -
וברגע אחד היתה מפלחת צעקה את חלל הבית:
"סיגרו תריסים והיכנסו לאוטו!" -אמא שלי. 
קריאת התריסים הזו, שמבשרת את היציאה מהבית, היא קריאה שחסרה לי מאוד. עד היום כשאני מתארגנת ליציאה אני מחכה שמישהו יאמר לי "סיגרי תריסים והיכנסי לאוטו!" אבל אין מי שיאמר.

לפני כמה ימים, המיקסר החתיך שלי, שאני שומרת עליו מכל משמר, החליט להתפגר בטרם עת. (טוב, לא ממש בטרם עת. אם תשאלו אותו- הוא חיכה בדיוק עד שתסתיים לי האחריות עליו ורק אז, כמובן, נפח את נשמתו). בכל אופן, ביקשתי מהפפושה השניה שתביא לי את הקנווד התעשייתי של אימי המופלאה. גם ככה אף אחד לא משתמש בו, אז עד שארכוש לעצמי חתיך צבעוני חדש, אסתפק במיקסר הכסוף והעצום שלה.
דקה לפני שידעתי שהאחים שלי צריכים לצאת לכיווני התקשרתי להזכיר שיקחו איתם את המיקסר. הפפושה ענתה לטלפון, אבל היא לא היתה איתי. היא בדיוק צעקה לאחינו הקטן: "אוֹרייייי!! תסגור תריסים ו'כָּנֵס לאוטו!"

בלי לשים לב, אימי המופלאה קיימת בכל אחד מאיתנו, בכל רגע כמעט. אבל זה צפוי, הרי אנחנו הילדים שלה.
בסופו של יום, מה שמרגש אותי יותר מכל זה לשמוע את החתיך, שאימי אהבה אותו כמו היה עבורה ילד חמישי, אומר משפטים שלה, ככה פתאום, עם האינטונציה המדוייקת, בלי להתכוון.

פלפל ממולא (המאכל האהוב על הפפושה)

החומרים הדרושים:

למילוי הפלפלים:
6      פלפלים (בכל צבע שאוהבים) נקיים, חתוכים וריקים מליבתם.
1      בצל גדול  
1.5   כוסות אורז
1      עגבניה בשלה ועסיסית
1      גזר
1      גמבה קצוצה לקוביות קטנות
1      כוס מים
תבלינים: כורכום, פפריקה מתוקה, מלח, פלפל שחור.
לרוטב:
1      בצל
2      כוסות מים (1+1)     
1      קופסא רסק עגבניות
תבלינים: כורכום, פפריקה מתוקה, מלח, פלפל שחור (כן, התבלינים זהים).

הוראות הכנה: 
1.      מכינים את המילוי: בסיר בינוני מטגנים בצל עד שקיפות. 
2.   בינתיים מרסקים בפומפייה עגבניה בשלה וגזר. כשהבצל שקוף ו"נמס" בסיר- מוסיפים את העגבניה המרוסקת, הגזר והגמבה הקצוצה. מערבבים ומטגנים עד לריכוך חלקי של הגמבה.
3.       מוסיפים את האורז, מערבבים ומטגנים עד לשקיפות האורז.
4.      מוסיפים כוס מים ותבלינים. מערבבים היטב ומבשלים כעשר דקות לבישול חלקי של האורז (עד שאין יותר מים בסיר). מעבירים את תערובת האורז לכלי אחר.
5.      מכינים את הרוטב: באותו סיר (לא מלכלכים סירים מיותרים..!) מטגנים בצל עד שקיפות. מוסיפים כוס אחת של מים ותבלינים. מביאים לרתיחה.
6.     עד שהתערובת רותחת ממלאים פלפלים נקיים וריקים מליבתם בתערובת האורז. אין לדחוס את האורז לתוך הפלפלים ואין למלא את האורז עד לגובה הפלפלים- אלא קצת פחות. האורז יתרחב עוד במהלך הבישול. כשהרוטב מבעבע קלות מוסיפים את הפלפלים הממולאים. מכסים את הסיר ומבשלים על אש בינונית כעשרים דקות-חצי שעה עד שהפלפלים רכים במידה הרצוייה והאורז מוכן.
7.       עשר דקות לפני תום הבישול מוהלים קופסת רסק עגבניות בכוס מים ומערבבים היטב. שופכים את התערובת בינות הפלפלים ליצירת רוטב סמיך ומפנק.

מתחילים בהכנת המילוי.
חותכים בצל לקוביות ומטגנים אותן במעט שמן
כשהבצל שקוף מוסיפים לו קוביות גמבה קטנות
מטגנים את שניהם ומוסיפים גזר מגורר 
(שכחתי לצלם אז קבלו תמונה רק של הגמבה והבצל...)
כך עד שהפלפלים רכים ויפים.
בינתיים בפומפיה 
 מגרדים עגבניה בשלה
מוסיפים לסיר כוס וחצי אורז
מערבבים ומטגנים את התערובת עד לשקיפות האורז
 
 מוסיפים את העגבניה המרוסקת, כוס מים ותבלינים
מבשלים בערך 10 דקות עד שהמים נעלמים להם


מעבירים את תערובת האורז לקערה ובאותו סיר ממש מטגנים שוב בצל.
כשהוא שקוף מוסיפים מים עד רבע מגובה הסיר ומוסיפים תבלינים.
מביאים לרתיחה ובינתיים - -
מרוקנים את הפלפלים
מהליבה שבתוכם 
מכניסים את תערובת האורז לפלפלים.
לא דוחסים את האורז ולא ממלאים עד הסוף.
האורז יתנפח והוא צריך מקום לגדול בתוכו.
אם רוצים- מכסים את הפלפלים הממולאים
(אמא שלי דווקא לא היתה שומרת את ה"מכסים" של הפלפלים)
מכסים את הסיר ומבשלים 20-30 דקות.
עשר דקות לפני תום הבישול מוסיפים לסיר (בינות הפלפלים)
קופסא אחת של רסק עגבניות+כוס מים אחת.
התוספת המהממת הזו תבטיח רוטב סמיך ומהביל לפלפלים.





21 תגובות:

  1. התמונות עושות חשק.
    חודה וסוף שבוע טעים

    השבמחק
  2. רק שתדעי שאני קוראת, נהנית, שומרת מתכונים ריאליסטיים (מאותגרת-מטבח שכמוני). הפלפלים האלה נראים אפשריים, אז אני אנסה.
    שנה טובה!

    השבמחק
  3. אנונימי31 דצמבר, 2011

    את כותבת כל כך יפה...תודה על השיתוף

    השבמחק
  4. איזה פוסט יפה ומרגש!
    בתור טבעוני מתחיל (עוד מעט שנה) אני כל הזמן במרדף אחרי מתכונים לא משעממים. הרעיון של לטגן את האורז עם הגזר והעגבניה מוצא חן בעיני, ואכין אותו השבוע.
    מבטיח גם לשאת תפילה לזכר אימך בזמן שאני מבשל!
    שנה אזרחית טובה!!!

    השבמחק
  5. הכי כיף ממולאים צמחוניים!
    והכתיבה יפה-יפה-יפה. תהליך שלם של אבל שהקוראות יכולות לעבור גם איתך וגם עם עצמן.

    השבמחק
  6. אנונימי23 יוני, 2012

    כמה מרגש את כותבת, אפילו הזלתי דמעה!

    השבמחק
  7. יש לי שדרוגים למילוי
    פתיתי סויה שהושרו במים ותובלו בתערובת תבלינים.
    או עדשים ירוקים וכתומים.
    פטרוזיליה ו/או כוסברה קצוצה
    והסוד הכמוס: זיתים ירוקים קצוצים
    יוצא טעייייים!

    השבמחק
    תשובות
    1. המון תודה בדיוק חיפשתי ממולאים עם סויה...עשיתן לי את השבת תבורכו

      מחק
    2. המון תודה בדיוק חיפשתי ממולאים עם סויה...עשיתן לי את השבת תבורכו

      מחק
  8. יש לי שדרוגים למילוי
    פתיתי סויה שהושרו במים ותובלו בתערובת תבלינים.
    או עדשים ירוקים וכתומים.
    פטרוזיליה ו/או כוסברה קצוצה
    והסוד הכמוס: זיתים ירוקים קצוצים
    יוצא טעייייים!

    השבמחק
  9. אנונימי02 נובמבר, 2012

    תודה רבה, יצא לי מדהיםםם וטעים ליקקנו את האצבעות.

    השבמחק
  10. אנונימי25 דצמבר, 2012

    מבשלת עכשיו את הפלפלים וחושבת על אמא שלך. יהי זכרה ברוך

    השבמחק
  11. אנונימי05 פברואר, 2013

    מהמם ומשגע -האם אינך מוסיפה ירק?
    ובסעיף 4 -האם כמות של כוס המים -לא קטנה לכמות של כוס אורז וחצי?תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :) אני לא מוסיפה ירק אבל תשתוללי :) מה שטעים לך! והמים מספיקים, אל תשכחי שזה עובר בישול נוסף בתוך הפלפלים...

      מחק
  12. אנונימי14 פברואר, 2013

    אפשרי להשתמש באורז יסמין או פרסיקלאסי?תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. פרסי קלאסי - ודאי. זה מה שאני השתמשתי. יסמין גם אפשר :)

      מחק
  13. אנונימי30 אפריל, 2014

    ההוראות מצוינות , יצא לי מעולה ! אני ובעלי היקר היינו צריכים להפסיק לאכול שישאר לילדים למחרת, בכלל ההכנה הייתה כיפית , קלה, פעם הבאה אני מכפילה כמות שיהיה מספיק גם למחרת.. תודה רבה !
    אורלי

    השבמחק
  14. אנונימי22 יוני, 2016

    הכנתי ויצא מאוד טעים. הוספתי קצת עדשים ירוקות שיהיה אקסטרה מזין :) שמחה שמצאתי את הבלוג שלך ונהנית גם מהכתיבה שלך. נוגעת . דרך נפלאה להנציח אמא. תודהנלך בזכותך אזכה להעשיר את מטבחי וגורמת לי להשראה להעניק אוכל לילדיי.

    השבמחק
  15. אוטו מרשם ,אני מוסיפה גם פלפל ירוק כהה ופטרוזיליה ,מתקון רומני לפלפל ממולא לימי צום. מאד טעים
    פפושה -בובה ברומנית 😊לבטח את יודעת

    השבמחק

זה אולי נראה מסובך לכתוב תגובה- אבל זה לא :-)
ביחרו לעצמכם שם או הגדירו "אנונימי", כתבו תגובה, ליחצו על "פרסם הערה" והקישו את צירוף האותיות שיינתן לכם. זהו! התגובה נשלחה :-)