יום רביעי, 6 ביולי 2011

מסתבר שהדחקתי - טארט תפוחים / פאי תפוחים / עוגת תפוחים

עוגת תפוחים משגעת
(משהו מוזר בתמונה הזו, לא? היא ניראית כאילו נלקחה היישר מספר בישול משנות השמונים המוקדמות.... )











לפני הרבה (מדי) שנים, סיפרה לי אישה יקרה על האובדן של סבתא שלה. המשפחה שלה ידעה שימיה של סבתהּ ספורים והיה לה מזל שהיא הספיקה והשכילה להיפרד ממנה. במסגרת תהליך הפרידה, כשישבה לצד מיטתה, היא דאגה לבקש ממנה שתכתיב לה את המתכונים שלה שהם כל כך אהבו, שיישארו להם למזכרת.

הסיפור הזה הדהד באוזניי בחודשיה האחרונים של אימי. מצד אחד- למרות הרופאים מבשרי הרעות היינו אופטימיים עד הרגע האחרון והרי אין שום סיכוי שהיא לא תחלים בסופו של דבר. מצד שני- אם אמא שלי תלך לי ולא יהיה לי המתכון לעוגת הגבינה המפורסמת שלה- זה יהיה כל כך עצוב... אמא שלי זכרה את המתכון בעל פה וידעתי שאין סיכוי שאמצא אותו כתוב בשום מקום. והעוגה הזו, היא היתה כל כך מזוהה איתה... הייתי חייבת את המתכון אבל לא העזתי לבקש. היה ברור שברגע שאני מבקשת ממנה את המתכון אני מכירה בעובדה שזהו. עוד מעט הכל נגמר ואני חייבת מזכרת. ואם אני אעז להרים ידיים אז בטח שהיא תיכנע אחריי.
ואני? מסתבר שהדחקתי. 

ואז היא נפטרה לי. לנו. ובשבעה טסתי לאוצר המתכונים וחיפשתי וחיפשתי וחיפשתי וחיפשתי ו...
אין.
כצפוי, המתכון ל"עוגת טובה" לא היה שם. היא ידעה אותו בעל פה. בדיוק דודתי האהובה הגיחה משום מקום ושאלה: "אלה המתכונים של אמא? תבדקי לי אם יש פה את עוגת התפוחים."
גם עוגת התפוחים לא היתה שם.
בכלל לא הכרתי את עוגת התפוחים הזו, שמסתבר שדודתי כל כך אהבה אותה. אני לא אוהבת עוגות תפוחים. עוגה זה לא מגש פירות. עוגה צריכה להיות עם שוקולד. לא?
לא תמיד. תלוי את מי שואלים.

המזל היה שלדודתי האהובה דווקא היה את המתכון לעוגת הגבינה המפורסמת, אבל הלב שלי כאב עליה, שדווקא את המתכון שהיה חשוב לה- אין.

או-אז החלה עבודת בילוש.
תיאור העוגה כפי שנמסר על ידי דודתי היה כזה: "בצק פריך למטה, תפוחים טובים כאלה למעלה ומעל שוב בצק, אבל מפורר, לא עם דוגמא ולא סתם עלה מרודד".
הפכתי את כל ספרי הבישול של אימי (ויש כאלה לא מעט), הפכתי שוב ושוב בכל המתכונים שהותירה אחריה. מצאתי אינספור עוגות תפוחים, אבל אף אחת מהן לא היתה דומה לתיאור.

בייאוש מוחלט התקשרתי לחברה של אמא שלי. אולי במקרה היא חלקה איתה את המתכון.
בינגו! היה לה. אושר גדול.
התאפקתי מלהתקשר לדודתי ומיהרתי למטבח להכין את העוגה.
ואז, לפתע, היא התקשרה אלי. בדיוק חתכתי את התפוחים לפרוסות דקות, וממש החזקתי את עצמי מלספר לה שמצאתי-
והוד מעלתה לא מפסיקה לחקור: "מה זה הרעש הזה?" "מה את חותכת שם?" ("מלפפון"- היה הדבר היחיד שעלה לי לראש) "ממתי מלפפון עושה כל כך הרבה רעש? מה זה אבן?"
חיוך רחב נסוך על פניי. חכי חכי, איזה אבן מחכה לך :-)

למחרת נסעתי לחיפה ובאמתחתי- עוגת התפוחים.
פגשתי אותה, נתתי לה והיא כל כך התרגשה.
אז במיוחד עבורך, דודה אהובה ויקרה שלי- המתכון לעוגת התפוחים של אימוש!

קטנה לסיום-
השבוע אירחתי בביתי לארוחת ערב את אחיי ואבי. הכנתי המון אוכל (כמו שאמא שלי לימדה אותי, שחס וחלילה לא יחסר) וגם אפיתי חלות. אני רוצה להכריז בזאת שאין, לא היה ולא יהיה מראה יפה יותר מאשר בצק אחרי תפיחה! איזו הרגשה נפלאה! כמו לברוא יש מאין. אז אחרי שהחלות נחו להן בתפיחה שניה במגשים החתיך לא הפסיק לנג'ס לי לצלם. הטיעון ששכנע אותי לצלם אותן בסופו של דבר (למרות שאינן קשורות לבלוג) היה:
"קליפות לימונים וזבל את מצלמת ואת החלות לא?!" 
צודק. צילמתי. מה דעתכם?


במהלך תפיחה שניה:
בצאתן מן התנור:

ודבר אחרון לפני המתכון-
אחד הקינוחים בארוחת הערב הזו היה עוגת התפוחים המדוברת. מסתבר שלא רק דודה שלי אהבה אותה. מסתבר שזו העוגה האהובה ביותר על אבי ובעיניה של אחותי הקטנה בצבצו דמעות כשהגשתי אותה. כניראה שזו ה"עוגת טובה" שלהם. בכל אופן, עוד כמה דברים הסתברו לי (ככה זה כשאין את המתכון המקורי):
1.   במתכון שמייד יופיע כתוב לפרוס את התפוחים לפרוסות דקות. אבל מה שאמא שלי היתה עושה, או ליתר דיוק, אבי היה עושה- זה לגרד את התפוחים בפומפייה. ולהלן הציטוט שלו:
"בכל עוגה היה לי תפקיד! בעוגה הזו הייתי צריך לגרד תפוחים בפומפייה והבונוס היה לשתות את המיץ שהצטבר כי אמא לא היתה צריכה אותו לעוגה. איזה מיץ! טבעי טהור!"
2.   במתכון כתוב לגרד את הבצק מעל עם פומפייה. מסתבר שאמא שלי היתה מפוררת אותו בידיים והחתיכות היו יותר עבות.

יאללה, למתכון!

פאי תפוחים בשלוש שכבות
החומרים הדרושים לבצק:
200  גרם חמאה
2      חלמונים (צהוב!)
1      ביצה
1      כפית קליפת לימון מגוררת
1      כף קוניאק
2.5   כוסות קמח
1/2   כוס סוכר
1      כפית שטוחה אבקת אפייה
1      שקיק סוכר וניל

החומרים הדרושים לשכבת התפוחים:
7      תפוחים ירוקים מסוג Granny Smith
1/2   כוס סוכר
3      כפות לימון סחוט

הוראות הכנה:
1.    מחממים תנור ל180 מעלות.
2.   לבצק: מכניסים את כל חומרי הבצק למעבד מזון עם להב פלדה ומעבדים בפולסים קצרים. ברגע שהבצק מתגבש יוצרים ממנו שני כדורים, שמים כל כדור בניילון נפרד ומכניסים לשעה לקירור. כדור אחד יוכנס למקרר והכדור השני- למקפיא.
3.  למלית התפוחים: קולפים את התפוחים ופורסים אותם לפרוסות דקות מאוד.
4.  מניחים את הפרוסות בסיר עם תחתית עבה, מוסיפים את הסוכר ומיץ הלימון ונותנים להם להתבשל על להבה נמוכה ללא מכסה, בערך 20 דקות עד שכל הנוזלים מתאדים והתערובת מקבלת לוק של קונפיטורה.
5.   מוציאים את כדור הבצק מהמקרר ומרדדים לעלה בעובי 2-3 מ"מ.
6.  מניחים את הבצק בתבנית פאי בגודל 26 (רצוי נשלפת), מהדקים את הבצק לדפנות ושופכים את תערובת התפוחים מעל.
7.   מוציאים מהמקפיא את כדור הבצק השני ובעזרת פומפייה מפוררים פסים דקים על תערובת התפוחים.
8.   מכניסים לתנור ואופים כארבעים דקות.

שידרוגים ושכלולים למיטיבי לכת:
אחרי שלב 7 מומלץ לזרות מעט סוכר מעל ואפשר להוסיף גם אגוזים מגוררים.

יצאנו לדרך.
קולפים שבעה תפוחים ירוקים ויפים
עם סכין מעולה או במעבד מזון פורסים את התפוחים לפרוסות דקות מאוד:
מיתרונות השימוש במעבד מזון:
אפשר להבריג את המסחטה ולסחוט את הלימון ישירות לתפוחים!
כרגיל, אני אוהבת לצלם את האשפה שמצטברת... לא ברור המנהג המגונה הזה...
לפרוסות התפוחים ומיץ הלימון מוסיפים את הסוכר ומעבירים לסיר
מתחילים לבשל עד שכל הנוזלים נעלמים והתערובת הופכת "ריבתית"
 זהו. התערובת אחידה, צהבהבה וריבתית ואין בה נוזלים.  
והפעם בפינת ההמלצה-
מגרדת לימון של ANZO. 
הפריטים שלהם מקסימים, שזה, בעיני, לא פחות חשוב מיעילות וגם נוחים מאוד.
לא חתיך?
מעבדים את חומרי הבצק במעבד מזון (ומוסיפים כמובן את גרידת הלימון)
מתקבלת תערובת אחידה ויפה:
 
מחלקים את הבצק לשני כדורים. האחד למקרר והשני להקפאה.
סמי כדור:
משטחים את הכדור שהיה במקרר בתבנית פאי

חדי העין יכולים להבחין בקליפות הלימון הדקיקות
 
מעל שופכים את תערובת התפוחים
כך זה נראה מקרוב
ומעל מגרדים את כדור הבצק השני 

זה נראה כמו גבינה צהובה, ומרגיש כמו גבינה צהובה-
אבל זה בצק!
מכסים היטב את כל שכבת התפוחים
בוזקים סוכר מעל
מוכן!
 

35 תגובות:

  1. סילית באנג07 יולי, 2011

    זה נראה מדהים! ואני בכלל לא אוהבת עוגות תפוחים...
    אגב- אני הייתי קוראת לזה פאי (מבין האפשרויות בכותרת) ולו כי אני מאוד אוהבת פאי-ים אז זה יפצה על התפוחים... :) סתם, כי יש בצק למטה ולמעלה כמו בפאי וזה נאפה בתבנית פאי.... דה! כיף לפתוח את הבוקר עם הבלוג שלך...

    השבמחק
  2. אוי יאמממממ!!
    נראה פשוט נפלא, והסיפור מקסים כמו תמיד :)
    אהבתי את החלה - שמרים זה ללא ספק קסם.

    נטלי

    השבמחק
  3. אנונימי07 יולי, 2011

    נחמה יקרה. אחד הפוסטים היפים והמרגשים. ההגשה של העוגה לאביך ואחייך מרגשת בטירוף - כבוד. כרגיל, אישי אך לא דביק, מצחיק ולא מתנשא. אוהבים אותך. יש (נ"ב הערותיו של החתיך קורעות וקולעות)

    השבמחק
  4. רIב הזמן09 יולי, 2011

    הכתיבה שלך שובה ונכנסת ישירות לב.
    אפשר להרגיש את האהבה העצומה והגעגוע.
    אשרי אימך שזכתה לבת כמוך.
    (והצילומים אגב מקסימים - כן במיוחד ליבות התפוחים וקליפות הלימונים)

    השבמחק
  5. תודה רבה לכולכם! :-)

    השבמחק
  6. נדיר שאני כותבת תגובות אבל זה הפאי תפוחים הכי טעים שאכלתי בחיים שלי!!! אשמח לעוד מתכונים..

    השבמחק
  7. וואו גל... תודה רבה לך! :-)

    השבמחק
  8. היי נחמה,
    נראה מעולה ואני רוצה להכין ממש עוד דקה וחצי :)
    איך את ממליצה לעבד את הבצק אם אין לי מעבד מזון? יש שיטות אחרות למאותגרי אביזרי מטבח?
    חוץ מזה, הבלוג מקסים ואני קוראת את סיפורייך ומתכונייך בשקיקה כבר כמה ימים.
    שבת שלום!

    השבמחק
  9. הי סתיו, רק עכשיו ראיתי... אני מניחה שכבר הכנת אבל אם לא-
    אפשר במיקסר ואפשר - -
    בידיים!
    :)
    בהצלחה!

    השבמחק
  10. אני רוצה להכין את הטארט, ותהיתי האם אפשר לשלב במתכון גם קצת קינמון?
    תמונות מדהימות ומעוררת תאבון (:

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, גולן! בטח שאפשר. גם בתפוחים ואפילו בבצק..! :)
      (אני פשוט לא אוהבת קינמון...)
      בתיאבון!

      מחק
  11. אפיתי את הפאי אתמול ויצא מדהים! כל החברים התעלפו. תודה על המתכון!
    אם אפשר שאלה בבקשה: כשרידדתי את הבצק הוא נדבק למשטח שעליו רידדתי (בסוף הנחתי את הבצק בתבנית ועליו ניילון נצמד ורידדתי עם הידיים). האם שגיתי בהכנת הבצק ?(לא שיש תלונות, הטעם היה מעולה!)
    ושוב תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. לא נראה לי שטעית. הימים חמים ובצק פריך אוהב קור...
      השיטה הכי טובה לרדד היא אכן בין שני ניירות אפיה ואז פשוט לקלף אותם מעל התבנית.
      תנסי להכין בחורף ותראי איזה תענוג ;-)
      שמחה מאוד שאהבת, תודה!

      מחק
  12. היי נחמה, המתכון ממש מעורר תאבון.

    יש לי רק שאלה קטנה-
    האם נראה לך שאפשר להכין את מלית התפוחים, מתפוחים חתוכים לקוביותולא מקולפים.

    השבמחק
  13. הי, תודה רבה!
    קודם כל - אפשר בטוח, השאלה איך זה ייצא. לדעתי קליפות יפגמו בהנאה (כמו שאצלי קליפות עגבניות פוגמות ברוטב עגבניות...)
    לגבי התפוחים החתוכים לקוביות - אם הן ממש ממש קטנות, אז אולי. הם פשוט לא "ימסו" מספיק טוב וחבל...
    זה מתכון טוב, ממליצה לנסות (לפחות בפעם הראשונה) בהתאם להוראות.
    כך או כך - אשמח מאוד לשמוע איך יצא לך :)

    השבמחק
  14. אנונימי08 ספטמבר, 2012

    נחמה יקרה! למרות שאני לא מכירה אותך ונכנסתי לבלוג דרך בלוג אחר, אני ממש שמחה שהגעתי אליך . מתכונייך נהדרים וכמובן שכבר סימנתי לי כמה מהם לעשייה מידית לראש השנה אבל מה שהכי חיבר אותי אליך הוא הסיפור על אמא. כשאני קוראת את מה שכתבת ואת הרגשות שלך וההתנהלות שלך בבית הקברות אני פשוט מרגישה שאת כותבת עלי. זה מדהים איך שתי נשים מרגישות אותו דבר. מאחלת לך שנה טובה ונהדרת ואת אמא אי אפשר לשכוח כי אומרים שאי אפשר הרי לנתק את חבל הטבור בין אם לילדיה. חג שמח.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה לך מקרב לב על המילים החמות. באמת שאי אפשר לשכוח אמא... מאחלת לך מכל הלב חג שמח ושנה נפלאה :)

      מחק
  15. אנונימי11 ספטמבר, 2012

    נחמה היקרה! נכנסתי לבלוג שלך דרך הגוגל לאחר חיפושים רבים של עוגות תפוחים. לגלות את הסיפור שמאחורי הבלוג ריגש אותי כל כך, ממש עד כדי דמעות!
    ושאלה קטנה.. הפאי הולך גם עם תפןחים אדומים?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי :)
      תודה רבה!
      לדעתי פחות יילך עם תפוחים אדומים כי החמיצות הנפלאה של התפוחים הירוקים בשילוב המתיקות של העוגה - כובשת.
      בהצלחה ושנה טובה! :)

      מחק
  16. אנונימי28 יולי, 2013

    מרגשת שכמותך... והעוגה? נראית מדהימה.

    השבמחק
  17. היי נחמה יקרה!!!
    העוגה נראית נפלא...ואחרי חיפושים ארוכים מצאתי את המתכון ש"עשה לי את זה" ...שאלה: חייבים קוניאק...עד כמה הוא משמעותי?
    תודה ושנה טובה!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי :)
      ממש לא חייבים. האמת? אני הכנתי בלי קוניאק :) יצא נפלא.
      שנה נהדרת!

      מחק
  18. היי נחמה!
    המתכון הזה מככב אצלי. תודה לך! אני רוצה לאפות אותו בתבנית פיירקס (בצורת פאי) נראה לך שיעבוד?
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. בטח שיעבוד :) ואיזה כיף לשמוע שהמתכון מככב אצלך :)

      מחק
    2. כשמבקשים מתכון אני מפנה לאתר שלך! אני אופה למחר את הפאי ואת העוגת כף קמח.
      תודה!

      מחק
  19. אנונימי21 פברואר, 2014

    כמה אני מכירה את הסיפור מקרוב... עד היום אין לי את המתכון של החרוסת.
    תודה על הסיפור ותודה על המתכון של אמוש, בהחלט עושה חשק לאכול את כל התבנית :)

    שילי

    השבמחק
  20. אנונימי25 יולי, 2015

    נתקלתי במתכון שלך לפני כמה שנים. בעיקר משך אותי השם, נחמה, שזהו שמה של אמי. אחרי שאפיתי פעם אחת לא יכולתי להפסיק. זו העוגה האהובה ביותר שאני מוציאה תחת ידי. האהובה ביותר על אמי. לפני 9 חודשים היא נפטרה. אבדה לי. את מתכוניה למרות שניסיתי לשחזר לא הצלחתי. היום אני ניגשת לאפות אותה שוב לכבוד יום הולדתה של אחותי ולבי כבד עלי. לא אפיתי את העוגה הזו כבר 18 חודשים, המתכון ידוע, היד זוכרת אך העצב משתלט. האם העצב מורגש בטעם?

    השבמחק
    תשובות
    1. שברת את ליבי :(
      משתתפת בצערך וכאבך הנורא ובאותה נשימה מבטיחה לך, מניסיון של חמש שנים, שזה נהיה פחות ופחות כואב עם הזמן, לומדים לחיות עם זה ויש אפילו רגע, שבו מצליחים להתחיל לשמוח מכל הלב. בלי העננה המרחפת.
      איתך בכאבך,
      שירן

      מחק
  21. אני נהנית מהכתיבה שלך, את מקסימה.
    ומעבר לכך, הפאי הזה נוסה הרבה פעמים והוא כל כך מוצלח...
    הבצק לבדו נהדר, אפילו עם מלית אננס או שוקולד אבל השילוב עם תפוחי העץ, מעולה.
    בפעם האחרונה שהכבנתי הבאתי את הפאי לחברי מהעבודה וחלקם טענו שזה הפאי תפוחים הכי טעים שאכלו בחייהם

    השבמחק
  22. נחמה היקרה רציתי להודות לך על המתכון הנפלא הזה שמצאתי במיקרה דרך תמונות של גוגל ישר התמונה קרצה לי והחלטתי לנסון את המתכון חשבתי הכנת פאי זו עבודה מסובכת אך הופתעתי לטובה זה היה פשוט ומהיר במיוחד שזה הפאר או הטארט הראשון שאני אופה זה יצא מושלם לא הפסיקו להחמיא לי !!!אני שוב רוצה להודות לך על המתכון הנפלא כי מגיעה לך מחמאות !!!

    השבמחק
  23. שלום נחמה!
    רציתי להודות לך על המתכון הנהדר של פאי תפוחים כמה שהוא ניראה מסובך אבל שמתחילים להכין דווקא ממש מהיר וקל
    עכשיו העוגה בתנור והריח פשוט משגע
    חייבת לציין שהסיפור של אימך ז"ל מאוד ריגש אותי והמסע שעשית בעקבות המתכון

    תודה רבה לך על השיתוף

    השבמחק
  24. הי, האם יתכן ולוקח למלית להיות מוכנה אחרי 40 דקות? כי אחרי 20 זה נראה בערך אותו דבר, רק חם. אולי הלהבה קטנה מדי?

    השבמחק

זה אולי נראה מסובך לכתוב תגובה- אבל זה לא :-)
ביחרו לעצמכם שם או הגדירו "אנונימי", כתבו תגובה, ליחצו על "פרסם הערה" והקישו את צירוף האותיות שיינתן לכם. זהו! התגובה נשלחה :-)