יום ראשון, 12 ביוני 2011

קציצות ותפוחי אדמה צהובים שהם ארוחה שלמה בסיר אחד - פרחים סגולים וורודים




אימי המופלאה היתה מנהלת בחייה המקצועים ובחייה הפרטיים כאחד. לייתר דיוק - היא קודם כל היתה תקתקנית ומשם כבר הגיעו כל יתר התכונות הניהוליות שלה. כך למשל, כשאימי שכבה במחלקת כירורגית ב' ברמב"ם, אחרי ניתוח מורכב של פתיחת בטן שהתאוששות ממנו אורכת חודש ימים לפחות- - -> היא חזרה, מיד עם התעוררותה מההרדמה, לנהל את העולם.
ראשון היה רפי, הגנן שאמא שלי כל כך אהבה, או בשמו השני: "רפי בוא, יש עוגה!" היא התקשרה אליו וביקשה שיכין את הגינה לבואה. הגינה של אימי המופלאה היתה המקום האהוב עליה ביותר, בין היתר משום שבה היא ערכה את האירועים החשובים ביותר: שם אימי ארגנה את חנוכת הבית לפני כמעט 20 שנה, שם עשתה את כל מסיבות ההפתעה שהפיקה לכל העולם, שם היו כל סעודות ה"על-האש", שם חגגנו ימי-הולדת שנה אחר שנה, שם אירחה חברים וחברות, שם למדה איתנו למבחנים, שם נבנו אינספור סוכות ושם גם קבורה שיפרה, כלבתי האהובה, שהלכה לעולמה בדמי ימיה.

מערבבים בשר טחון ועוף טחון. אפשר רק בשר בקר ואפשר רק עוף ו... אפשר רק הודו. מה שאתם אוהבים. הכל הולך.
נחזור לשיחת הטלפון: רפי התבקש להכין את הגינה לבואה, כך שלכשתשתחרר מהאשפוז הממושך, הפרחים שיקדמו את פניה יהיו אך ורק סגולים וורודים. ברגע אחת היא קיבלה החלטה: הצבעים השולטים בעולמה יהיו מעתה צבעים שמחים ובהירים, או במילים אחרות: סגולים וורודים.
-  -  -  היא לא ידעה, ששנתיים אחרי שתבקש מרפי להכין לה את את הגינה עם הפרחים שהיא אוהבת בצבעים האמורים, תתקשר דודתי לאותו רפי ותבקש ממנו שיקיף את קברה ברקפות סגולות וורודות, שיהיה לה, לאימי המופלאה, "כמו שהיא אוהבת" באזכרה שלה עצמה...
מוסיפים ביצה (בין היתר)
ורפי המקסים? הוא אכן ביצע את שאימי ביקשה ממנו, ולא היתה שמחה ממנה כששבה הביתה ומצאה את הגינה שלה כשהיא פורחת ומלבלבת בצבעי פסטל עליזים.
אבל אימי המופלאה לא הסתפקה רק בזה. מייד לאחר שסיימה להתלהב מצבעי החג החדשים שעיטרו את גינתה- פנתה לארון הבגדים שלה והודיעה חגיגית:
"אני עם השחור- גמרתי!" חולצות שחורות סולקו, מכנסיים שחורים נתרמו והארון נראה כקשת צבעונית ושלווה, קשת שבאה עם אופטימיות מבטיחה, כאילו סערת בשורת האיוב שריחפה מעל ראשה שככה והנה, אוטוטו, הכל מסתדר.
-  -  -  היא לא ידעה, שפחות משנה לאחר מכן, רגע לפני שנצא מהבית לכיוון בית הקברות להלוויה שלה, נקבל החלטה שלא להגיע בלבוש שחור. אמנם כבר לא היתה כל תועלת בצבעי הפסטל העליזים, אבל אמא שלי בחרה להוציא את השחור מחייה- ומי אנחנו שנפר את החלטתה?
וכך התייצבנו (הילדים ואבינו) להיפרד ממנה בפעם האחרונה כשלגופינו בגדים בשלל צבעי הקשת.
הכל, רק לא שחור.
נחזור שנה קודם לכן, לבית החולים. הטלפון השני אחרי רפי היה לאחות של דניאלה, ה-דניאלה, שהיתה חברה של אימי מכיתה א'. דניאלה היתה עתידה לחגוג 50 עוד פחות מחודש ולאמא שלי יש מסיבת הפתעה לארגן. השיחה עם אחותה של דניאלה הסתיימה ואני נתתי לאימי המופלאה מחברת הפקה חדשה. רשימות מטלות נכתבו, תאריכים אופציונאליים נשקלו ורעיונות לתוכנית האמנותית הועלו, נפסלו ונבחרו. "מזל שהבת שלי לומדת קולנוע- את תעשי את הסרט!" אמרה לי אימי וסימנה V ראשון ברשימת המטלות. 
במשך חודש שלם, כשהיא מסוגלת אך בקושי לקום ממיטת בית החולים, אמא שלי הפיקה מסיבת הפתעה ענקית לדניאלה, בלי שידעה אם תשתחרר עד המסיבה ותוכל בכלל להיות נוכחת.
בסופו של דבר אמא שלי אכן הצליחה להגיע למסיבה, אבא שלי הספיק (למרות שבבקרים היה בעבודה ובלילות ישן ברמב"ם לצד מיטתה של אימי) להכין את כל הדברים שנתבקש לכבוד האירוע, הסרט היה ערוך למשעי וכלת יום ההולדת הופתעה כמתוכנן.
למסיבת ההפתעה היא הופיעה בחליפה חגיגית בצבע לבן, והכל היה, כמו שאמא שלי אומרת היתה אומרת: "טיפ-טופ!"

קציצות ותפוחי אדמה צהובים
(אפשר עוף במקום קציצות ואפשר אדום במקום צהוב - כל הפרטים מייד!)

החומרים הדרושים:
2    בצלים גדולים חתוכים לרצועות או קוביות- מה שאוהבים.
5    תפוחי אדמה בינוניים חתוכים לקוביות גדולות.
1/2 כוס מים פושרים. 
ובגיזרת התבלינים:
מלח, פלפל שחור, כפית כורכום.

החומרים הדרושים לקציצות:
1/2   ק"ג בשר טחון (אפשר לחלק לחצי מהכמות בשר בקר והחצי השני עוף/הודו טחון).
1      בצל חתוך דק-דק-דק.
1/2   צרור פטרוזיליה קצוצה.
1      ביצה.
1/2   חצי כוס פירורי לחם
1/2   כוס סודה. כן סודה, המשקה, לא האבקה.
ובגיזרת התבלינים: מלח, פלפל שחור, כמון (בנדיבות, הוא שנותן לקציצות את הטעם).

הוראות הכנה:
1.   מטגנים את רצועות/קוביות הבצל עד שהן שקופות. או כפי שאני מכנה אותן: "נמסות". הן רכות, יפות ו... נמסות!
2.  מכינים את תערובת הבשר: מוסיפים לבשר הטחון את הבצל, הפטרוזיליה, פירורי הלחם והביצים ומערבבים היטב. מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב. מוסיפים את הסודה בהדרגה ומערבבים היטב עד שכל התערובת רכה, אחידה ואוורירית.
3.   מערבבים בחצי כוס מים את התבלינים ושופכים על הבצל.
4.   יוצרים קציצות מתערובת הבשר וכשהמים בסיר מתחילים לרתוח- מניחים בפנים את הקציצות.
5.   בינות הקציצות ובעדינות מניחים את תפוחי האדמה. מנערים את הסיר קלות כך שהרוטב יכסה את כל תפ"א והקציצות ומכסים את הסיר.
6. מבשלים 20 דקות על להבה בינונית-נמוכה, מערבבים (בעדינות, לא לפגוע בקציצות ובתפ"א), מכסים את הסיר.
7.  אחרי 20 דקות של בישול- זה מוכן! בתיאבון! 

שידרוגים ושכלולים למיטיבי לכת:
1.   מי שלא רוצה/אוהב להתעסק עם בשר טחון וענייני קציצות מוזמן להכין את התבשיל עם כרעי עוף. יוצא טעים מאוד, העוף רך ועסיסי- באמת תענוג.
2.   מי שלא מתחבר לצהוב הזרחני- מוזמן להפוך את כל העסק לאדום. פשוט תחליפו את הכורכום בפפריקה מתוקה.

25 תגובות:

  1. כל פעם שאני קוראת סיפור על אמך אני מתרגשת... באמת אמא מופלאה ובן אדם מיוחד. ותפוח לא נפל רחוק מהעץ יקירתי !

    אודרי

    השבמחק
  2. האוכל נראה אפילו יותר טעים אחריי שקוראים את הסיפור. אין כמו אמא ואין כמו האוכל של אמא. תודה על המתכון. :)

    השבמחק
  3. אנונימי04 מרץ, 2012

    קראתי, עשיתי, ניצחתי...
    ישאר אצלנו בבית כמתכון מועדף
    תודה, תודה ושוב תודה!

    השבמחק
  4. אנונימי09 ספטמבר, 2013

    פיסקה 3 מבלבלת קצת אפשר הסבר
    תודה

    השבמחק
  5. אנונימי13 ספטמבר, 2013

    הייתי צריכה לחוסיף עוד מים כי התופ"א נשאר מחוץ למים???

    השבמחק
    תשובות
    1. תלוי כמה רוטב את רוצה ומה גודל הסיר שלך. אל תחששי להוסיף, זה ייצא טעים גם ככה. מה שכן, כל עוד את מכסה את הסיר הכל יהיה בסדר גם עם מעט מים.

      מחק
  6. מתכון מעולה! נהניתי להכין וגם לאכול (ובלי לטגן!)
    השתמשתי בבקר ובמקום סודה בתערובת שמתי RED VERMOUTH (כמו יין אדום במתכונים יווניים)

    השבמחק
  7. אנונימי19 מאי, 2014

    הסיפורים שלך מרגשים ונוגעים ללב, בא לי לשלוח לך חיבוק ענק!

    והמתכון הזה מעולה, תודה לך ולאמא שלך

    השבמחק
  8. שבוע טוב פשוט אין מילים ילדי מאוד אהבו את הקציצות

    השבמחק
  9. אנונימי24 מאי, 2014

    שבוע טוב ילדיי פשוט מאוד אהבו זאת תודה לך ולאימך זכונה לברכה

    השבמחק
  10. אנונימי29 מאי, 2015

    היי ברגעים אלה מתבשל אצלי על הגז....הבעיה שכבר 40 דקות עך אש בינונית והתפ"א לא מתרכך בכלל....מה עשיתי לא בסדר?

    השבמחק
  11. יצא מעולה.
    הסודה זה הסוד....

    השבמחק
  12. יצא מעולהההההה. יאמממיי.
    טיפ קטן: בשלו לפני את התפוחים אדמה כעשרים דקות.

    השבמחק
  13. אנונימי12 נובמבר, 2015

    תודה תודה על מתכון פשוט נפלא. בדיוק כמו שהוא
    ללא תוספות וללא הורדות.
    הסיפור ואופן הכתיבה 👍
    הכנתי בשישי שעבר ויש דרישה לשישי זה.
    סופש נעים

    השבמחק
  14. אנונימי12 נובמבר, 2015

    תודה תודה פשוט נפלא ללא הוספות וללא הורדות
    יש דרישה משבוע לשבוע.
    לא רק המתכון נפלא . יש לציין שאני קוראת פעם ראשונה מתרגשת ונהנית.
    תודה וסופש נעים

    השבמחק
  15. אנונימי12 נובמבר, 2015

    תודה תודה פשוט נפלא ללא הוספות וללא הורדות
    יש דרישה משבוע לשבוע.
    לא רק המתכון נפלא . יש לציין שאני קוראת פעם ראשונה מתרגשת ונהנית.
    תודה וסופש נעים

    השבמחק
  16. אנונימי13 נובמבר, 2015

    תודה תודה פשוט נפלא ללא הוספות וללא הורדות
    יש דרישה משבוע לשבוע.
    לא רק המתכון נפלא . יש לציין שאני קוראת פעם ראשונה מתרגשת ונהנית.
    תודה וסופש נעים

    השבמחק
  17. אנונימי29 ספטמבר, 2016

    היי, למה הקציצות יצאו לי קשות? :( עשיתי רבע קילו של בשר טחון ובהתאם לזה את כמות המצריכים.

    השבמחק
  18. אנונימי04 יולי, 2017

    אני לא אוהבת כמון אני מוסיפה פלפח אנגלי במקום ויוצא טעים מאוד

    השבמחק
  19. אנונימי04 יולי, 2017

    אני לא אוהבת כמון אני מוסיפה פלפח אנגלי במקום ויוצא טעים מאוד

    השבמחק
  20. אנונימי07 ספטמבר, 2017

    התפוחי אדמה לא יוצאים קשים? לא מומלץ אולי לבשל לפני?

    השבמחק

זה אולי נראה מסובך לכתוב תגובה- אבל זה לא :-)
ביחרו לעצמכם שם או הגדירו "אנונימי", כתבו תגובה, ליחצו על "פרסם הערה" והקישו את צירוף האותיות שיינתן לכם. זהו! התגובה נשלחה :-)